Ondernemerschap

Terugblik op 2019: de successen van Boommade

bomen voor binnen duurzame blog bedrijf vrouwelijke ondernemer boommade interieurbomen interieurblog

2019 was een bewogen jaar! Het was het jaar waarin Boommade 1 jaar bestond, Boommade meer dan 400 bomen heeft mogen laten planten, een crowdfunding opzette, een pitchevent won, op een woonbeurs (ShowUp) stond, in een winkel kwam te liggen, de omzet verdubbelde en een helpende hand – Marlies! – kreeg. Ook was 2019 het jaar waarin ikzelf (Sophie) meer vertrouwen en lol in Boommade én mijzelf als ondernemer kreeg.

Meer orde

In 2019 ben ik Boommade pas echt serieus als bedrijf gaan zien én gaan behandelen. Ik ben van mijzelf vrij chaotisch en heb vaak niet het overzicht. Ik leef van dag tot dag, wat voordelen heeft, maar als grootste nadeel: geen inzicht in de financiën/doelgroep/populairste bomen. Als ondernemer is het vrij essentieel om daar wél inzicht in te hebben. In 2019 heb ik meer tijd, aandacht en geld geïnvesteerd om inzicht te krijgen in mijn bedrijf. Ik heb een boekhoudprogramma aangeschaft en dit heeft meer rust gebracht. Overigens ben ik er nog lang niet: bijna al mijn bonnetjes (vanaf maart 2018) moeten nog in gescand en geordend worden. 🙂

Persoonlijke ontwikkeling

Het afgelopen jaar heb ik een coaching programma gevolgd. Hierdoor werd ik mij bewuster van mijn gedrag (als ondernemer). Wat geeft energie en wat zuigt energie? Wat heb ik nodig? Hoe kan ik mijn leven nog mooier maken? Naast dit programma vind ik ondernemen an sich al één groot persoonlijk ontwikkelingstraject. Ik denk dat ik het afgelopen gegroeid ben in praten over Boommade (voor groepen), beter geworden ben in grenzen aangeven en minder bang ben geworden voor meningen van anderen.  

Meer vertrouwen

Door alle leuke klanten die ik het afgelopen jaar blij heb mogen maken met mijn bomen, weet ik dat Boommade een succes is. ‘Succes’ heeft voor iedereen een andere betekenis, maar wanneer ik me het meest trots voel is wanneer ik aanvragen binnen krijg op mijn email en dan denk: “Anderhalf jaar geleden bestond er nog helemaal niets, geen email-adres, geen website, geen social media, geen boom, geen bedrijf.” Dat er vraag is naar een product dat ik zelf heb bedacht en maak geeft nog steeds een kick. Ik krijg meer vertrouwen in mijn eigen kunnen en durf daar (steeds meer) een passend prijskaartje aan te hangen. Ook ben ik Boommade steeds verder uit aan het breiden, door bijvoorbeeld een blog te beginnen en samenwerkingen aan te gaan met andere bedrijven.

Duurzaamheid & bomen planten

2019 was het jaar waarin ik me meer in duurzaamheid heb verdiept. Het begon in 2018 natuurlijk al met het planten van bomen, maar in 2019 wilde ik duurzaamheid een belangrijker thema maken binnen Boommade. Ik compenseerde mijn vervoer, gebruikte eco-beton, deelde duurzame tips op mijn Instagram en blog en stapte over naar een duurzame bank. In februari 2020 ga ik naar een groenbeurs met het doel om nieuwe partijen te vinden die kunstbladeren en bloemen in Europa produceren. (Als je dit thema interessant vindt, lees dan ook mijn blog: ‘Hoe duurzaam is Boommade?’)

2020 & fails van 2019

Deze kerst zal ik me bezig gaan houden met de doelen voor Boommade voor 2020. Vind je het leuk om daar ook een blog over te lezen? Ik heb trouwens ook een post op Instagram geschreven over de doelen van 2019 die Boommade níet gehaald heeft. Klik hier als je ook daar benieuwd naar bent.

Fijne kerstdagen en een gelukkig 2020!

Ik wens je alvast hele fijne feestdagen toe! Boommade is van 23 – 27 december gesloten, gedurende die week worden geen bomen gemaakt of op de post gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Your Cart